Skip to main content

Munch: a magyar ételmentő

Vajon mi az? Jól jár vele az üzlet, a vevő és a környezet is. 2020-ban négy fiatalember megtalálta a választ erre a találós kérdésre. Így jött létre a Munch. Wettstein Albert, az egyik alapító avat be a részletekbe.

Társaimmal különböző tapasztalatokból merítve, ám egymástól függetlenül jutottunk arra a felismerésre, hogy az ételpazarlás az egyik legjelentősebb probléma. Óriási környezeti károkat okoz, rengeteg erőforrás vész feleslegbe pusztán a kényelmességünk miatt. Nem gondoljuk át, mit veszünk, mennyit főzünk, hogyan tároljuk az alapanyagokat, s azzal sem vagyunk tisztában, hogy az ilyen apróságok is fő okozói például az üvegház hatású gázoknak. Minden elkészített ételünknek körülbelül a harmadát kidobjuk. Többször előfordult, hogy elmentem egy pékség mellett és láttam, hogy zárás után kiflikkel, kakaós csigákkal tömött szemeteszsákokat dobtak a kukába.

Mire jó a Munch?

A Munch (az angol szó eredetileg rágcsálást, majszolást jelent) egy olyan weboldal, illetve mobilalkalmazás, ahol fél áron – általában 40-60 százalékos – kedvezménnyel kínálják jó minőségű, megmaradt vagy lejárati időhöz közeli termékeiket a vendéglátóhelyek, cukrászdák, pékségek, kis boltok. Ezeket az ételeket az appon keresztül meg lehet venni néhány kattintással. Így az ételek nem a kukában végzik, a vevők olcsóbban hozzájutnak, az üzleteknek csökken a vesztesége, ráadásul jót teszünk a környezetnek is. Vagyis mindenki nyerhet vele.

Hogyan működik a gyakorlatban?

A munch.hu weboldalon elérhető a teljes kínálat. Nincs más dolgunk, mint letölteni a mobilalkalmazást. Aki beállítja, hogy melyik városban él, azonnal látja a környéken található elérhető ételcsomagokat, a munchokat. Azt is látja, hogy ezek milyen messze vannak és mikor lehet őket elvinni.
Ha valami megtetszik, bankkártyával az alkalmazáson keresztül előre kell kifizetni az ételt, majd az üzletben személyesen átvenni. Folyamatosan keressük azokat a boltokat és vendéglátóhelyeket, akik az ételpazarlás ellen szeretnének tenni.
Bármikor lehet csatlakozni hozzánk. Egy tapasztaltabb vendéglátós már tudja, hogy körülbelül hány adag menüje marad meg, de azt nem, hogy aznap mi lesz kevésbé népszerű. Ilyenkor már előre feltöltik az adagszámot. Ugyanígy a pékségek
is tudnak valamelyest előre kalkulálni. Akinek viszont kiszámíthatatlan a forgalma, csak zárás előtt egy-két órával teszi fel, hogy mennyi maradéka van, de jó eséllyel akkor is megtalálják a muncholók. Mi azon dolgozunk, hogy a partnereinknek minél egyszerűbb legyen a csatlakozás és a részvétel, hiszen egy vendéglátóhely alkalmazottai mindig nagyon elfoglaltak, és nagyon nehéz beépíteni egy újabb szokást az üzletmenetbe. Éppen ezért úgy alkottuk meg a rendszert, hogy alig kell vele foglalkozni. Egy gombnyomással meg lehet adni, hány adag étel maradt meg. Egyetlen
számot kell beírni, az ételt konkrétan nem kell megnevezni. Így meglepetéscsomagokat hozunk létre. A visszajelzések szerint a vásárlók épp ezért, a játékossága miatt szeretik, míg az üzleteknek az egyszerű kezelhetőség jelenti az előnyt.

Hány felhasználójuk van és melyik korosztály szeret legjobban muncholni?

Másfél éve indultunk, mára már százhetven – ezren letöltötték az alkalmazást. Persze még nem mindenki használta, hiszen nem is vagyunk jelen minden városban. Országszerte ötszáz üzlet a partnerünk és eddig százharminc – ezer adag ételt mentettünk meg az appon keresztül. Szeretnénk minél több településre eljutni. A felméréseinkből az derült ki, hogy bár szeretik a fiatalok, az egyetemisták is, de a 35–45 év közötti családanyák körében a legnépszerűbb. Ők a muncholással a napi főzést spórolhatják meg. A nyugdíjas korosztályból is sokan rákaptak, hiszen jó minőségű éttermi ételhez juthatnak hozzá olyan kedvezményes áron, amit még a kisnyugdíjból is kigazdálkodhatnak.
Aki szeretne csatlakozni vállalkozásával (étterem, pékség, cukrászda) az élelmiszermentő programhoz, jelentkezzen a kobi@gyor-ph.hu e-mail-címen legkésőbb március 6-ig, vagy az alábbi linken: https://munch.hu/partnership/

Szerző: J. Kovács Andrea / Győr+ újság, Zöldgyőr magazin